منوی دسته بندی

ربات جوشکار

ربات جوش قوس

قیمت ربات جوشکار

جوشکاری CO2 و یا آرگون یکی از انواع متداول جوشکاری بوده و همواره کارفرمایان جهت تامین نیروی انسانی کارآمد در این حوزه، با مشکلات عدیده روبرو بوده اند. وجود بخارات سمی حین جوشکاری و سختی کار، باعث شده نسل کنونی جهت کسب این مهارت تمایل چندانی از خود نشان ندهد. کارفرمایان درگیر در این زمینه به خوبی آگاهند با توجه به کمبود نیروی جوشکار ماهر در صنعت،  همواره این امکان وجود دارد که نیروی جوشکار، تولید را با چالش مواجه سازد. تولید کنندگان بسیاری راه حل هوشمندانه تر را برگزیده اند و با استفاده از ربات های صنعتی، فرایند جوشکاری محصول خود را به طور کلی دچار تغییر نموده اند. در این مقاله به بررسی قیمت ربات جوشکار و کلیه هزینه های راه اندازی سلول جوشکاری رباتیک پرداخته ایم.

رباتهای صنعتی با سرعت و دقتی بی نظیر، قادر به جوشکاری انواع محصولات با کیفیتی ایده آل میباشند. بسیاری از تولید کنندگان ایرانی در حال حاضر با استفاده از این تکنولوژی، رقابت پذیری محصولات خود را به شدت بالا برده اند. توانایی کار رباتها در سه شیفت کاری بدون خستگی، کاهش هزینه های سربار …کارایی رباتها در افزایش بهره وری را طی سالیان متمادی به اثبات رسانده است. صرفه جویی اقتصادی بی نظیر سیستم رباتیک در مقایسه با قیمت ربات جوشکار، استفاده از این تجهیز را برای هر تولید کننده ای، جهت افزایش رقابت پذیری محصولات خود، اجتناب ناپذیر مینماید. 

در ادامه به معرفی و بررسی کلیه تجهیزات مورد نیاز جهت راه اندازی سلول جوشکاری رباتیک میپردازیم.

ربات صنعتی

انتخاب ربات صنعتی با شعاع دسترسی مناسب اولین قدم در تجهیز یک سلول جوشکاری رباتیک میباشد. قیمت ربات جوشکار به طور معمول نسبت به دیگر هزینه ها در تجهیز سلول رباتیک بیشتر میباشد. از آنجا که رباتها دارای برندهای گوناگون بوده و هر برند شامل نسل های متفاوتی از کنترلر میباشند، لذا انتخاب صحیح ربات خود بحثی تخصصی بوده که دارای اهمیت بسزایی است.

مطالب مرتبط:  معرفی ده برند برتر ربات صنعتی در دنیا

به عنوان مثال رباتهای کوکا رایج در بازار ایران خود دارای سه نسل متفاوت سیستم کنترلی شامل KRC2 , KRC1 و KRC4 میباشند.

جوش رباتی

تجهیزات اتوماسیون

جهت کنترل سیگنال های ایمنی، فراخوانی ساده برنامه های تولید، عیب یابی سریع… به طور معمول از تجهیزات استاندارد اتوماسیون نظیر PLC و HMI استفاده میشود. 

انتخاب پروتکل بهینه جهت شبکه نمودن تجهیزات با توجه به هدف و ابعاد پروژه نیازمند بررسی دقیق توسط مهندس برق میباشد. سیگنالهای ربات یا ربات های موجود دائما توسط مستر یا پی ال سی رصد شده و امکان بروز خطا یا اختلال در سیستم به کمترین میزان خود یا به عبارتی به صفر میل مینماید. به این ترتیب کلیه تجهیزات و رباتهای موجود در خط تولید تحت فرمان PLC بوده و کلیه موارد جهت مانیتورینگ و رفع خطاهای احتمالی در HMI قابل رصد خواهد بود.

پی ال سی

دستگاه جوش و متعلقات

انتخاب دستگاه جوش مناسب به همراه متعلقات شامل وایرفیدر و کپسول گاز یکی از مهمترین اجزا در راه اندازی خط تولید جوشکاری رباتیک میباشد.

در برخی مواقع با توجه به متنوع بودن ضخامتهای قطعات کار لازم به تغییر پارامترهای جوش نظیر آمپر بوده و در اینصورت انتخاب دستگاه جوش مناسب با قابلیت تغییر برنامه حائز اهمیت میباشد.

شرکت نت رباتیک با ارتقای برخی از دستگاه جوشهای ایرانی و سازگار نمودن آنها جهت کاربردهای رباتیک آماده اجرای پروژه با کمترین هزینه ممکن میباشد.

دستگاه جوش رباتیک

تورچ جوشکاری رباتیک

انتخاب تورچ با زاویه و طول مناسب مورد مهم دیگری است که به صورت جداگانه با در نظر گرفتن قطعه کار و حرکات ربات مستلزم طراحی و ساخت میباشد. با توجه به نوع کار دو نوع تورچ هوا خنک و یا آب خنک جهت جوشکاری با قطر سیم جوش متفاوت قابل استفاده میباشد.

لازم به ذکر است استفاده از تورچ دستی در صورتی که  ربات در جوشکاری قطعه با محدودیتی روبرو نشود امکان پذیر است.

تورچ اتوماتیک

سنسور حساسیت برخورد

رباتهای صنعتی مطابق با برنامه نوشته شده همواره با دقت صدم میلی متر در مسیر خود حرکت نموده و عملیات مورد نظر مانند جوشکاری قطعات را اجرا مینمایند.

در صورتی که بنا به هر دلیلی تورچ به مانعی برخورد نماید، لازم است ربات بلافاصله متوقف شود. به این ترتیب میتوان از خسارت های مادی و جانی ناخواسته ناشی از بی دقتی اپراتور جلوگیری نمود. 

مطالب مرتبط:  راهنمای خرید ربات دست دوم

استفاده از سنسور حساسیت برخورد و اتصال آن به تورچ جوشکاری بهترین راه حل برای این مسئله بوده که جزیی جداناپذیر از سلول های جوشکاری رباتیک میباشد. 

سنسور برخورد رباتیک

تمیز کننده تورچ

عملیات جوشکاری همواره با گرده جوش همراه بوده و در هر سیکل جوشکاری تمیز نمودن تورچ به منظور بالا بردن کیفیت جوش الزامی میباشد. 

انجام این عملیات توسط اپراتور زمانبر بوده و استفاده از دستگاه تمیز کننده تورچ در بالا بردن تیراژ تولید بسیار حائز اهمیت میباشد.

تورچ کلینر با پاشش ماده آنتی اسپتر درون تورچ، سایز نمودن سیم جوش و پاک نمودن گرده جوش از شعله پوش در بالا بردن کیفیت جوش بسیار حائز اهمیت میباشد. 

تورچ کلینر

طراحی و ساخت فیکسچر

یکی از آیتم های اساسی جهت برآورد هزینه های راه اندازی سلول جوشکاری رباتیک، طراحی و ساخت فیکسچر میباشد.

در این مرحله بررسی همه جانبه نرم افزاری و سخت افزاری جهت اطمینان از دسترسی ربات به تمامی نقاط جوشکاری بسیار حائز اهمیت میباشد.

ساخت فیکسچر سنکرون و یا آسنکرون، استفاده از کلمپ های دستی یا پنوماتیک… از جمله مواردی است که در بحثی تخصصی تر پیش از شروع پروژه مستلزم بررسی و تصمیم گیری میباشد.

ربات جوشکار

راه اندازی، برنامه نویسی و آموزش

به جرات میتوان گفت مهمترین عامل در به ثمر نشستن هزینه های صورت گرفته، اجرای صحیح راه اندازی ربات، پی ال سی و HMI میباشد.

عدم تسلط به هر یک از موارد یاد شده مستعد بروز فاجعه و آسیب رساندن به نیروهای انسانی درگیر با سلول رباتیک میباشد. آموزش صحیح به اپراتورهای خط تولید میتواند میزان توقفات خط تولید را به حداقل رسانده و  تولیدی رقابت پذیر را روانه بازار نماید.

شرکت نت رباتیک با تجربه راه اندازی سلول جوشکاری رباتیک، آماده اجرای پروژه های تولید کنندگان محترم میباشد. جهت استعلام قیمت ربات جوشکار همین حالا تماس بگیرید.

اضافه نمودن محور خارجی

با توجه به نوع قطعه کار اضافه نمودن محورهای اضافی سنکرون یکی از هوشمندانه ترین گزینه ها جهت بالا بردن تیراژ و کیفیت تولید میباشد. انتخاب درست محور اکسترنال سنکرون موجب سهولت دسترسی ربات به نقاط جوشکاری، استهلاک و سایکل تایم کمتر میشود. 

به طور کلی محورهای سنکرون رباتیک به سه دسته کلی شامل محورهای خطی، پوزیشنر با دو سروو موتور و میز روتاری با یک محور دورانی، تقسیم بندی میشوند.

پوزیشنر با دو محور دورانی

پوزیشنر با دو محور دورانی یکی از کاربردی ترین تجهیزات جانبی ربات جهت حوشکاری قطعات با دسترسی های پیچیده میباشد. استفاده از دو سروو موتور آزادی عمل بسیاری جهت دوران قطعه کار به هر طرف دلخواه را فراهم می آورد. به این ترتیب ربات با کمترین میزان استهلاک به راحتی به جوشکاری میپردازد.

مطالب مرتبط:  ایمنی سلول رباتیک

در ویدیوی روبرو نمونه پوزیشنر استفاده شده در پروژه جوشکاری قطعات کمباین قابل مشاهده میباشد.

میز روتاری با یک محور دورانی

در صورتی که قطعه کار دارای مقاطع دایره ای و نیازمند آب بندی باشد، بهترین گزینه استفاده از میز روتاری سنکرون میباشد. به این ترتیب ربات با چرخش دلخواه میز روتاری و تغییر زاویه خود میتواند در کمترین زمان ممکن مقاطعی ایده آل از جوشکاری را به اتمام برساند. استفاده از میز گردان در سیستم رباتیک جهت جوشکاری قطعاتی همچون انباره اگزوز خودرو بهینه ترین گزینه میباشد. سرعت، دقت و کاهش محسوس سایکل تایم تولید از مزایای استفاده از میز روتاری سنکرون جهت جوشکاری CO2 قطعات میباشد.

محور یا ریل خطی

در صورتی زیاد بودن طول قطعه کار بهترین گزینه جهت جوشکاری، استفاده از محور خطی سنکرون و جابجایی مجموعه ربات و دستگاه جوش در امتداد ریل خطی میباشد. تنوع بالای ریل های خطی از دو الی پانزده متر جوشکاری قطعات با طول های گوناگون را ممکن میسازد. سرعت حرکت بالای ربات بر روی ریل خطی در برخی نسخه ها تا 2.3 متر ثانیه اجرای عملیات جوشکاری برای قطعات طویل را تسهیل مینماید. با توجه به استفاده از مکانیزم دنده شانه ای و گیربکس هایی با لقی صفر در این ریل ها، دقت این تجهیز صنعتی در برخی نسخه های جدیدتر در حدود صدم میلی متر میباشد. سرعت و دقت بی نظیر این ریل های خطی استفاده از آنها را در سالهای اخیر در کاربردهای متنوعی از جمله پلتایزینگ و جوشکاری سرعت بخشیده است. 

ریل ربات

رایزر یا استند ربات

به منظور کاهش استهلاک ربات و تسلط بیشتر بر روی قطعه کار در حین جوشکاری از استند یا رایزر ربات استفاده میشود. به این ترتیب ربات با قرار گرفتن در ارتفاع بالاتر از سطح زمین با کشیدگی کمتر محورها قادر به جوشکاری قطعات با تسلط بیشتر میباشد.

لازم به ذکر است رایزر ربات قطعه آماده نبوده و بسته به نوع ربات استفاده شده در پروژه و ارتفاع مورد نیاز طراحی و ساخته میشود.

‫4.2/5 ‏‫(5 نظر)‬
admin

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *