منوی دسته بندی

راهنمای خرید ربات دست دوم

ربات دست دوم

از آنجا که شرکتهای سازنده رباتهای صنعتی در دنیا حاضر به ارائه حتی جزیی ترین خدمات در کشور ایران نمیباشند، طبیعتا وارد کنندگان ربات نیز بدون هیچ گونه گارانتی واقعی، اقدام به واردات و فروش رباتها مینمایند. از طرفی فاصله قیمتی قابل توجه ربات دست دوم با نو باعث شده تقریبا اکثر رباتهای موجود در بازار ایران از نوع کارکرده باشند. با توجه به نکات بالا، لازم است جهت خرید ربات و اطمینان از صحت عملکرد آن توجه ویژه ای لحاظ شود. جای نگرانی نیست! ما در این مقاله تلاش کرده ایم راهنمای خرید مناسبی، جهت اتخاذ تصمیمی درست در اختیار شما عزیزان قرار دهیم.

تاریخچه ربات

یکی از عوامل مهم یا شاید مهمترین فاکتور در خرید ربات دست دوم تاریخچه قبلی ربات بوده و اینکه آیا ربات از خط تولید یک شرکت معتبر همچون فولکس واگن خارج و به ایران منتقل شده است یا خیر؟! اصلی ترین نگرانی شرکتهای تولیدی معتبر، حفظ سلامت دستگاه جهت جلوگیری از توقف خط تولید و اجرای به موقع عملیات نگهداری ربات و کنترلر میباشد. عدم استفاده صحیح و بی توجهی به موارد نگهداری ربات میتواند موجب آسیب های جدی به دستگاه شده و بعضا نیاز به تعویض قطعات با قیمتی گزاف میباشد.

از این رو توصیه میشود حتی المقدور هنگام خرید ربات کارکرده، چک لیست بازدیدهای دوره ای دستگاه مورد بررسی دقیق قرار گیرد.

مطالب مرتبط:  برندهای رایج ربات صنعتی در ایران
ربات دست دوم

برند ربات

کمپانی های بسیار زیادی هچون کوکا، فانوک، اشتابولی، ناچی، اپسون، کومائو…در دنیا به تولید ربات میپردازند. یکی از عوامل مهم در انتخاب ربات توجه به در دسترس بودن قطعات یدکی برند مورد نظر در آینده میباشد. در بسیاری از موارد مشاهده شده رباتهایی در خطوط تولید خودروسازان مطرح ایرانی بکار گرفته شده و متاسفانه سالیان متوالی جهت تامین قطعات یدکی با مشکلات عدیده روبرو بوده اند. بنابراین توجه به شرکت سازنده ربات، جهت جلوگیری از بروز مشکلات در آینده بسیار حائز اهمیت میباشد. از طرفی ارتقا قابلیت برخی برندها به عنوان مثال افزودن محور اضافه سنکرون، برای متخصصین حاضر در ایران از لحاظ نرم افزاری و سخت افزاری نسبت به دیگر برندها بسیار سهل تر بوده که این موضوع نیز در آینده میتواند گلوگاه بسیار مهمی، جهت افزایش قابلیت خط تولید به حساب آید. جهت کسب اطلاعات بیشتر در زمینه برندهای موجود در بازار ایران، کلیک نمایید.

صحت عملکرد بازو

بازوی ربات شامل مجموعه ای از سروو موتورها، گیربکس ها، کابلها، بردهای الکترونیکی…. و بسیاری از تجهیزات سخت افزاری میباشد. هنگام خرید ربات دست دوم بیش از عیوب ظاهری جزیی همچون شکستگی یک کانکتور، صحت عملکرد منیپولاتور حائز اهمیت میباشد. عدم وجود بکلش در گیربکسها، تکرارپذیری ربات و مقایسه با مقادیر اعلام شده توسط کمپانی سازنده، نگه داشتن کالیبراسیون… مسائل فنی مهمی است که هنگام خرید ربات مستلزم بررسی دقیق میباشد.

بررسی کنترلر

کنترلر یک ربات صنعتی شامل المانهای متعددی از سخت افزارهای گوناگون و برنامه های نرم افزاری میباشد. در واقع کنترلر قلب تپنده ربات بوده و وجود برخی ایرادات فنی مستعد توقف کامل خط تولید و چالش های متعددی است که با بررسی فنی دقیق هنگام خرید ربات دست دوم به سادگی قابل پیشگیری میباشد. عدم وجود مشکل نرم افزاری و همچنین سخت افزاری همچون درایوها، مدار ایمنی… از جمله مواردی است که بررسی دقیق آنها بسیار حائز اهمیت می باشد. 

مطالب مرتبط:  ربات جوشکار

راه اندازی موقت ربات در محل فروشنده

در سالهای اخیر برخی وارد کنندگان ربات دست دوم بدون داشتن کوچکترین علمی در این زمینه و صرفا جهت کسب سود اقدام به واردات رباتها نموده اند. خرید ربات خاموش یکی از موارد بسیار پر ریسک بوده که متاسفانه برخی تولیدکنندگان جهت خریدی ارزانتر نسبت به آن اقدام مینمایند. در موارد مشاهده شده بعضا فروشنده با ترغیب خریدار وی را مجاب مینماید پس از خرید ربات، اقدام به یافتن نیروی فنی متخصص جهت راه اندازی ربات نماید.  اکیدا توصیه میشود قبل از پرداخت هرگونه وجه، راه اندازی موقت ربات در محل فروشنده با هدف کسب اطمینان از صحت کارکرد ربات جهت جلوگیری از اتلاف وقت و هزینه در آینده، توسط فردی متخصص در این زمینه انجام شود.

 

اجرای دقیق برنامه با سرعت بالا

پس از بررسی کلیه موارد بالا و اطمینان از عدم وجود هرگونه ایراد اولیه در سیستم، لازم است برنامه ای جهت تست ربات با بیشینه سرعت و مانیتور نمودن پارامترهای کلیدی در حین اجرای برنامه توسط نیروی فنی متخصص نوشته شود. اجرای دقیق خطوطی محدود از یک برنامه در یک حلقه تکرار با بیشینه سرعت، جهت کسب اطمینان از تکرار پذیری و عدم نقص در کل سیستم مورد مهم دیگری است که در هنگام خرید ربات دست دوم باید مدنظر قرار گیرد.

سال ساخت

بررسی دقیق پلاک ربات و اطمینان از سال ساخت آن یکی از مهمترین موضوعات در خرید یک ربات صنعتی محسوب میشود.

متاسفانه طی سالیان اخیر برخی وارد کنندگان و فروشندگان ربات از عدم آگاهی تولید کنندگان در این زمینه سوء استفاده نموده و با رنگ آمیزی ربات و کم نمودن ساعت کارکرد، رباتهای قدیمی تر را با سال ساخت جدید به فروش میرسانند. 

مطالب مرتبط:  آیا رباتهای صنعتی موجب بیکاری نیروهای انسانی میشوند؟
پلاک ربات

مشاوره جهت خرید ربات صنعتی

در پاره ای از مواقع توجه به برخی موارد همچون ساعت کاری ربات توصیه میشود. با توجه به امکان کم نمودن ساعت کارکرد ربات، از نظر نگارنده این پارامتر معیار مناسبی جهت خرید ربات صنعتی به حساب نمی آید. در آخر نیز توصیه میشود در صورت امکان از راهنمایی و مشاوره فردی دارای تجربه کار با رباتهای صنعتی جهت انتخابی ایده آل استفاده نمایید.

ربات دست دوم

رباتهای موجود را اینجا ببینید

کلیه رباتهای موجود شامل ربات دست دوم در فروشگاه سایت قابل مشاهده میباشد.

‫0/5 ‫(0 نظر)
admin

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *