منوی دسته بندی

جوشکاری رباتیک

متخصص ربات صنعتی

جوشکاری توسط نیروی انسانی علاوه بر آسیب رساندن به سلامتی فرد به علت عدم کیفیت یکنواخت همواره یکی از خطوط تولید پر چالش برای کارفرمایان محسوب میشود. یکی از پر کاربردترین زمینه های استفاده از رباتهای صنعتی در دنیا، جوشکاری میباشد. کیفیت، دقت و سرعت بالای جوشکاری وجه تمایز سیستم جوشکاری رباتیک نسبت به روش سنتی میباشد که توسط ربات جوشکار صورت میگیرد. انواع متداول جوشکاری رباتیک قوس الکتریک شامل میگ و تیگ،  جوش لیزر، نقطه ای و زائده ای میباشد که در ادامه به معرفی هر یک میپردازیم:

جوش لیزر رباتیک

در عملیات جوشکاری توسط لیزرهای صنعتی با تنظیم فاصله کانونی پرتو اپتیک بر روی قطعه و شکاف مورد نظر فرمان جوش توسط ربات به لیزر صادر میشود. این فرمان که میتواند پیوسته یا پالسی باشد دو قطعه را با کیفیتی ممتاز به یکدیگر جوش خواهد داد. به منظور خنک کاری لیزر وجود مبدل حرارتی و چیلر در کنار یونیت لیزر در سلولهای رباتیک الزامی میباشد. انتخاب گاز مناسب از قبیل CO2، هلیوم، آرگون… و همچنین عدم وجود گپ غیر استاندارد میان دو قطعه جهت حصول بهترین کیفیت جوش، از جمله نکات قابل توجه در عملیات جوشکاری توسط لیزر میباشد. اطلاعات بیشتر در رابطه با جوشکاری لیزر با ربات صنعتی را اینجا مطالعه بفرمایید.

دو پارامتر قیمت تمام شده و کیفیت جوش از جمله مواردی است که تولید کننده را در هنگام انتخاب نوع دستگاه جوش، بر سر دو راهی قرار میدهد. به طور کلی قیمت یونیتهای لیزر نسبت به انواع دیگر دستگاه جوش به مراتب بالاتر و در عوض دارای کیفیت جوش فوق العاده میباشند.

جوش لیزر با ربات صنعتی

جوش قوس میگ رباتیک

با توجه به اینکه در این نوع جوشکاری دهانه تورچ پس از هر سیکل جوشکاری دچار آلودگی ناشی از گرده جوش میشود، قرار دادن تورچ کلینر در کنار ربات جهت بالا بردن تیراژ تولید توصیه میشود.  در این نوع جوشکاری که با نام CO2 ، MIG/MAG یا GMAW نیز شناخته میشود، با ایجاد قوس الکتریکی و حرارت، دو فلز را به یکدیگر اتصال میدهند. بسته به جنس قطعه کار ممکن است از گازهای دیگر نظیر گاز بی اثر آرگون در حین جوشکاری استفاده شود. گاز فعال دی اکسید کربن با ایجاد حرارت و نفوذ بالاتر نسبت به گاز غیر فعال آرگون برای جوشکاری قطعات فولادی مناسب تر میباشد. در این کاربرد که یکی از پر استفاده ترین انواع جوشکاری رباتیک در دنیا و همچنین کشورمان ایران میباشد، تورچ میگ، وایر فیدر و قرقره بر روی ربات نصب شده و دستگاه جوش در کنار ربات قرار میگیرد. فرمان قطع و وصل جوش از طریق برنامه ربات کنترل شده و با حرکت یکنواخت ربات میتوان به کیفیت جوش ایده آل دست یافت. 

ربات جوش قوس

در روش جوشکاری توسط ربات امکان شبکه نمودن دستگاههای جوش متداول در بازار از قبیل گام الکتریک با ربات بوده و به این ترتیب با تغییر کاربری دستگاه جوش از حالت دستی به حالت رباتیک امکان اجرای پروژه با هزینه تمام شده کمتر میباشد. جهت مشاهده نمونه پروژه جوشکاری قوس الکتریک تیم نت رباتیک کلیک نمایید.

جوش قوس تیگ رباتیک

جوشکاری آرگون یا TIG و یا GTAW(Gastungsten Arc Welding) یکی از انواع پرکاربرد جوشکاری در صنعت میباشد و غالبا جهت اتصال قطعات آلومینیومی مورد استفاده قرار میگیرد. در این روش دو قطعه توسط حراراتی که از قوس الکتریکی بین الکترود تنگستن و قطعه کار به وجود می آید، به هم متصل میشوند. در روش جوشکاری تیگ یک قطب جریان الکتریکی به تنگستن و قطب دیگر به قطعه کار متصل شده و با ایجاد حرارت بالا، حوضچه مذابی از قطعه کار تشکیل میشود. به دلیل نقطه ذوب بالای تنگستن (3800 درجه سانتیگراد ) از این فلز جهت ایجاد قوس استفاده میشود. لازم به ذکر است طی عملیات جوشکاری تنگستن ذوب و مصرف نشده و از یک فلز آلیاژی جهت پر نمودن ناحیه اتصال استفاده میشود. لزوم استفاده از گاز بسیار پر خطر آرگون و یا ترکیب هلیوم و آرگون به منظور حفاظت در برابر اکسیداسیون در این نوع جوشکاری، میتواند برای سلامتی نیروی انسانی بسیار مضر باشد. از این رو استفاده از ربات صنعتی جهت دوری از گازهای سمی متصاعد شده حین جوشکاری و البته افزایش سرعت و کیفیت تولید، بسیار متداول میباشد. 

جوش آرگون ربات

جوش نقطه ای رباتیک

در جوشکاری مقاومتی یا نقطه ای، دو قطعه فلز توسط دو فک گان اسپات ولدینگ به هم فشرده و با ارسال پالس جوشکاری، در آن نقطه حرارت بالا ایجاد شده و قطعات با استحکام بالا به هم متصل میشوند. گانهای اسپات ولدینگ دارای دو نوع X و C میباشند و بسته به نوع قطعه گان ایده آل انتخاب میشود. جوشکاری نقطه ای قطعات به دو صورت انجام میگیرد:

روش اول: گان جوشکاری بر روی ربات نصب شده و با حرکت ربات حول قطعه، نقاط مورد نظر به هم جوش داده میشوند. در این روش توجه به نوع حرکت ربات جهت مهار صحیح کابل و شلنگهای متصل به گان حائز اهمیت میباشد.

روش دوم: گان به صورت ثابت بر روی یک پایه نصب شده و ربات حمال با مهار قطعه به وسیله تولینگ خود و قرار دادن نقاط مورد نظر بین دو فک گان، فرمان جوش را ارسال مینماید.

اسپات ولدینگ

استادولدینگ یا جوش زائده ای رباتیک

جهت جوشکاری و اتصال انواع پیچ و مهره بر روی قطعاتی همچون بدنه خودرو توسط ربات، استفاده از سیستم Stud Welding انتخابی هوشمندانه خواهد بود. در این روش با بارگذاری قطعاتی همچون پیچ در مخزن گان، ربات به صورت عمود در محل مورد نظر جوشکاری قرار گرفته و با ارسال فرمان به دستگاه جوش، گان مهره را شلیک و با ایجاد قوس الکتریکی جوشکاری را کامل مینماید.

جوش استاد یا زائده ای رباتیک
‫0/5 ‫(0 نظر)