منوی دسته بندی

کوبات ها یا رباتهای مشارکتی

معرفی کوبات ها

ربات های مشارکتی یا اصطلاحا کوباتها در سالیان اخیر صنایع بسیاری را دچار تحول اساسی نموده اند. این نوع از رباتها به واسطه ویژگی های خاص خود قابلیت های گسترده ای را در اختیار کاربر قرار میدهند. امروزه در بسیاری از ایستگاههای خطوط تولید رباتهای صنعتی مرسوم جای خود را به کوبات ها داده اند. با توجه به خصوصیات این دسته از رباتها استفاده از آنها در برخی کاربردها از جمله جوشکاری مورد استقبال بیشتری توسط تولید کنندگان قرار گرفته اند. در حال حاضر در کلیه خطوط تولید مطرح دنیا کوباتها به صورت گسترده در حال استفاده میباشند.

به لحاظ فنی رباتهای مشارکتی در دسته بندی ربات های صنعتی قرار میگیرند. عمده ترین تفاوت کوبات با رباتهای صنعتی متداول، ایمنی فوق العاده بالای آنها بوده به طوریکه نیروی انسانی بدون کوچکترین خطری قادر به انجام فعالیت در کنار آنها خواهد بود. به عبارت دیگر این دو با مشارکت یکدیگر قادر به اجرای فعالیت مورد نظر در خطوط تولید میباشند. عدم برنامه نویسی صحیح و تصادف یک ربات صنعتی قطعا منجر به بروز آسیب مالی و جانی خواهد شد. این مورد را رابطه با ربات های مشارکتی متفاوت بوده و با توجه به استفاده از حسگرهای بسیار بالا در بدنه کوباتها با کوچکترین فشار یا برخوردی سریعا متوقف خواهند شده و از این رو کوچکترین خطری جان نیروی انسانی را در تعامل با کوباتها تهدید ننماید.

رباتهای صنعتی معمولا برای محصولات با تیراژ بالا و تغییرات کم در خطوط تولید استفاده میشوند. در رابطه با کوباتها با توجه به نحوه متفاوت برنامه نویسی امکان تغییر برنامه یا محصول در مدت زمان بسیار کوتاه در مقایسه با رباتها صنعتی وجود دارد.

مطالب مرتبط:  رباتهای ABB با کنترلر IRC5

نخستین کوبات در سال 1996 توسط ادوارد کولگیت و میکائیل پشکین ساخته شد. آنها اختراع خود را “بازویی که نیروی انسانی مستقیما میتواند با آن در تعامل باشد” معرفی نمودند. در سالهای بعد برندهای مطرح دنیا یکی پس از دیگری به معرفی کوباتهای خود پرداختند. شرکت کوکا نخستین کوبات خود را در سال 2004 با نام LBR3 به بازار  عرضه نمود. شرکت دانمارکی یونیورسال که در حال حاضر یکی از پرچمداران تولید کوبات در دنیا میباشد در سال 2008 نخستین کوبات خود را با نام UR5 به بازار معرفی نمود.

مزایای کوبات ها

کوبات ها دارای ویژگی های منحصر به فردی میباشند که در اتوماسیون خطوط تولید میتوانند نقش برجسته ای را ایفا نمایند. در ادامه به ذکر برخی از این موارد میپردازیم.

حجم کم: کوبات ها به دلیل سبک و کم حجم بودن میتوانند با اشغال فضایی اندک در هر موقعیتی از خط تولید مستقر شوند.  

نصب و برنامه نویسی آسان: ویژگی منحصر به فرد کوبات ها با قابلیت هدایت دستی توسط نیروی انسانی و ذخیره نقاط دلخواه، شاید مهمترین مزیت کوبات ها در مقایسه با ربات های صنعتی باشد.

قابل حمل: با توجه به امکان نصب کوبات ها بر روی انواع ترالی و میزهای چرخ دار جابجایی آنها بین ایستگاه های تولید به سرعت امکان پذیر میباشد.

دقت بالا: همچون دیگر رباتهای صنعتی، کوبات ها نیز با دقت بسیار بالای خود، کیفیت تولید را تضمین مینمایند.

اثر مثبت بر نیروهای انسانی: با توجه به امکان فعالیت نیروی انسانی در مجاورت کوبات ها و خطرناک نبودن این عملیات، امکان تغییر مثبت و سریع در فرایند کار ربات توسط اپراتور در کوتاه ترین زمان ممکن یکی از نقاط قوت کوبات ها در مقایسه با ربات های صنعتی محسوب میشود. به این ترتیب انگیزه نیروی انسانی جهت ارائه راهکارهای مثبت به مراتب بیشتر خواهد بود.

مطالب مرتبط:  ایمنی سلول رباتیک

کاهش ضایعات تولید: تغییر و ویرایش برنامه کوبات ها در مقایسه با رباتهای معمولی در زمانی به مراتب کوتاه تر امکان پذیر میباشد. به این ترتیب ویرایش سریع برنامه جهت کاستن از ضایعات تولید مزیت قابل توجه دیگری از کوبات ها میباشد. 

کوبات ها در مقابل ربات ها

ربات ها و کوبات ها با وجود شباهت های بسیار، در برخی موارد با یکدیگر متفاوت میباشند. به دلیل این تفاوت ها استفاده از کوبات ها در برخی کاربردها راه حل مناسب تری میباشد.

استفاده از ربات ها برای کارخانه های بزرگ با تیراژ تولید انبوه راه حل مناسبی میباشد. در صورتی که در واحدهای تولیدی کوچکتر میتوان از مزایای کوبات ها همچون پورتابل بودن و ایجاد تغییر سریع در برنامه جهت تولید قطعه جدید بهره جست. باید توجه داشت این مزایا برای بسیاری از واحدهای تولیدی بزرگ نیز دارای اهمیت بسیاری میباشد. 

کوبات ها
‫0/5 ‫(0 نظر)
admin

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *