منوی دسته بندی

ربات پالتایزر : پلتایزینگ و دی پالتایزینگ با ربات صنعتی

پالتایزینگ با ربات صنعتی

جابجایی و چیدمان محصولات یکی از عمده ترین فعالیت ها در هر واحد تولیدی به حساب می آید. فعالیت رباتها در این حوزه به دو دسته اصلی تخلیه و چیدمان پالت تقسیم بندی شده که در ادامه به بررسی جزئیات دی پلتایزینگ و پالتایزینگ با ربات صنعتی خواهیم پرداخت. 

دی پلتایزینگ توسط ربات صنعتی

رباتهای دیپلتایزر جهت تخلیه دقیق انواع محصولات از روی پالت و فید نمودن انواع خطوط تولید و کانوایر مورد استفاده قرار میگیرند.

در ویدیوی روبرو نمونه پروژه انجام شده توسط تیم نت رباتیک برای شرکت درب و پنجره وین تک قابل مشاهده میباشد. در این فرآیند، ربات در سیکل اول ارتفاع بالاترین قطعه بر روی پالت را اسکن نموده و سپس تا آخرین محصول بر روی پالت بدون وقفه بر روی کانوایر منتقل می شود.

پالتایزینگ و چیدمان محصولات توسط ربات

برداشت قطعه از روی کانوایر و چیدمان دقیق تولید یکی از حوزه های پر استفاده از رباتهای صنعتی محسوب میشود. با توجه به ارتفاع میانگین دومتری پالت محصولات، چیدمان محصولات توسط اپراتور فعالیتی طاقت فرسا بوده که علاوه بر ایجاد فشاری بی وقفه بر نیروی انسانی و بروز عوارضی خطرناک همچون دیسک کمر، بی شک راندمان تولید نیز تحت شعاع قرار خواهد داد 

رباتهای صنعتی با دقت بی نظیر و توانایی حمل بار با وزن های سبک و سنگین، موجب دگرگونی روش تولید خواهند شد. توانایی حرکت با سرعتی در حدود دو متر بر ثانیه و امکان برنامه ریزی جهت پالت چینی رنج وسیعی از محصولات با ابعاد و اشکال متفاوت، این ابزار کاربردی را در حوزه صنعت بسیار محبوب نموده است. در ویدیوی روبرو پالت چینی ربات کوکا، اجرا شده توسط تیم نت رباتیک قابل مشاهده میباشد.

پارامترهای مهم در خرید ربات پالتایزر

با توجه به تنوع گسترده رباتهای صنعتی، در نظر گرفتن برخی پارامترهای اساسی هنگام خرید این محصول بسیار حائز اهمیت میباشد. در ادامه به مرور برخی از موضوعات مهم در این باره خواهیم پرداخت.

ریچ یا شعاع دسترسی ربات

تسلط ربات بر پالت محصولات یکی از نکات حائز اهمیت در انتخاب ربات میباشد. انتخاب منیپولاتور با ریچ نامناسب قطعا چیدمان نهایی محصولات را با چالش های متعدد همراه خواهد ساخت. بررسی نرم افزاری بهینه ترین روش در انتخاب ربات مناسب به حساب می آید.

تسلط ربات بر پالت محصولات یکی از نکات حائز اهمیت در انتخاب ربات میباشد. انتخاب منیپولاتور با ریچ نامناسب قطعا چیدمان نهایی محصولات را با چالش های متعدد همراه خواهد ساخت. بررسی نرم افزاری بهینه ترین روش در انتخاب ربات مناسب به حساب می آید. استفاده از رایزر رباتیک با ارتفاع مناسب نیز از جمله موارد پر اهمیت در عملیات پلتایزینگ جهت تسلط و کاهش استهلاک ربات میباشد

مطالب مرتبط:  جوشکاری CO2 یا میگ با ربات صنعتی

پی لود یا وزن قابل حمل

یکی از مهمترین پارامترهای هر ربات صنعتی وزن قابل حمل آن میباشد. به طور کلی هر ربات با سروو موتورهایی با توان بیشتر و گیربکس هایی با نسبت بالاتر، توانایی حمل قطعات سنگین تر را خواهد داشت. بنابراین در کاربردی نظیر جابجایی و پالت چینی محصولات انتخاب ربات با پی لود مناسب از جمله نکات کلیدی در اجرای پروژه به حساب می آید. وزن قطعه کار، گریپر ربات، چرخش قطعه با سرعت بالا و گشتاور ایجاد شده همگی در انتخاب ربات با ظرفیت حمل مناسب حائز اهمیت میباشند. 

دسترسی و وزن قابل حمل

باید توجه داشت هر مدل ربات دارای دسترسی های متنوع بوده و در صورت افزایش طول و دسترسی ربات، از ظرفیت حمل ربات کاسته میشود.

به عنوان مثال مطابق با چارت روبرو، ربات کوکا مدل KR360 با دسترسی 2.8 متر در حالت عادی قابلیت حمل 360 کیلوگرم را داشته و در صورت افزایش دسترسی به 3.3 متر وزن قابل حمل این ربات به 240 کیلوگرم تقلیل خواهد یافت. 

دسترسی ربات

عوامل تاثیرگذار در نحوه پالتایزینگ و دی پالتایزینگ توسط ربات

به طور کلی نحوه چیدمان محصولات بر روی پالت و یا برداشت محصولات از آن توسط ربات، به دو عامل اصلی وابسته می باشد.

تولینگ ربات

طراحی و ساخت گریپر یا اصطلاحا تولینگ ربات با توجه به برنامه ریزی تولید و نوع محصولات انجام شده و امکان برداشت تکی و یا مهار چند قطعه به صورت همزمان توسط ربات وجود دارد. به این ترتیب طراحی گریپر در برداشت و چیدمان نهایی محصولات بسیار تاثیر گذار خواهد بود.

مطالب مرتبط:  جوشکاری نقطه ای یا مقاومتی با ربات صنعتی

نحوه برنامه نویسی ربات

جهت به حداقل رساندن زمان اجرای عملیات پالتایزینگ با ربات صنعتی نحوه برنامه نویسی و بهینه نمودن حرکات ربات از اهمیت بسزایی برخوردار می باشد. نحوه چیدمان محصولات بر روی پالت و دی پالتایزینگ نیز تماما به برنامه نویسی ربات مرتبط میباشد. 

‫5/5 ‫(1 نظر)
admin

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *