منوی دسته بندی

آشنایی با انواع رباتهای صنعتی

انواع رباتهای صنعتی

انواع رباتهای صنعتی

انواع رباتهای صنعتی معمولا ار لحاظ فرم طراحی به شش دسته شامل: مفصلی، اسکارا، دلتا، کارتزین، استوانه ای و کروی تقسیم بندی میشوند. شرکتهای مطرح سازنده ربات به طور معمول سه نوع مفصلی، اسکارا و دلتا را در سبد محصول خود دارا میباشند. از آنجا که انتخاب ربات مناسب یکی از دغدغه های اصلی تولید کنندگان میباشد، در این بخش سعی شده تا حد ممکن در مورد انواع مختلف رباتها، ویژگی ها ، مزایا و معایب آنها اطلاعات تقریبا جامعی در اختیار خواننده قرار گیرد. 

رباتهای مفصلی

رباتهای مفصلی متداول ترین نوع از رباتهای صنعتی میباشند. این نوع رباتها با تنوعی گسترده و برای کاربردهای گوناگون توسط شرکتهای سازنده ربات تولید میشوند. بسته به کاربرد مورد نظر، رباتهای تولیدی دارای درجات آزادی یا به عبارتی تعداد محورهای متفاوت میباشند. رباتهای مشارکتی یا کوباتها نیز در زمره ی رباتهای مفصل دار جای میگیرند که در سالهای اخیر با استقبال بی نظیری روبرو بوده اند. طراحی فوق العاده رباتهای مفصل دار با الهام از حرکات دست یک انسان و اجرای حرکات سریع و پیچیده، جایگاه آنها در صنعت بی بدیل نموده است. تولید انبوه رباتهایی با محورهای سنکرون متغیر از چهار درجه آزادی برای رباتهای پالتایزر، تا 14 محور در رباتهای YUMI شرکت ABB دست تولید کنندگان را جهت انتخاب ربات مناسب باز مینماید. 

انواع رباتهای صنعتی

رباتهای اسکارا

رباتهای اسکارا با توانایی جابه جایی و مونتاژ قطعات سبک با سرعت بسیار بالا یکی از پرطرفدارترین انواع رباتهای صنعتی میباشند. دقت بسیار بالای این نوع از رباتها باعث شده در بسیاری از صنایع همچون مونتاژ بردهای الکترونیکی مورد استقبال قرار گیرند. علاوه بر برندهای مطرح، کمپانی هایی نظیر Epson یا اشتابولی نیز در ساخت این نوع رباتها فعال میباشند. 

مطالب مرتبط:  رباتهای ABB با کنترلر IRC5
ربات اسکارا

رباتهای دلتا

رباتهای موازی یا دلتا با حجم کنترلر کوچکتر در بسیاری از صنایع سبک نظیر دارویی، غذایی، الکترونیک… به علت سرعت و دقت بالا مورد استفاده میباشند. این رباتها جهت مونتاژ و جابه جایی قطعات کارایی فوق العاده ای داشته و به علت طراحی خاص خود با نصب در قسمت بالای کانوایر با کمترین اشغال فضا بسیار کارآمد میباشند.

قابلیت اتصال آسان این رباتهای عنکبوتی شکل به دوربین صنعتی و موقعیت یابی قطعه در حال حرکت بر روی کانوایر، موجب میشود استفاده از تکنولوژی پردازش تصویر در کنار این نوع رباتها بسیار متداول باشد. 

ربات دلتا

رباتهای گانتری

رباتهایی با دو یا سه محور پریزماتیک که بسته به نیاز به صورت سنکرون و یا آسنکرون مورد استفاده قرار میگیرند. این رباتها با تغییر پیکربندی و مونتاژ محورها نامهای متفاوتی از قبیل کارتزین و یا گانتری به خود میگیرند.  آشناترین مثال از رباتهای گانتری سنکرون میتوان به دستگاههای CNC با سه محور خطی اشاره نمود که یکی از پرکاربردترین انواع رباتهای صنعتی به حساب می آید . جرثقیل سقفی نیز نمونه ای از رباتهای گانتری به حساب می آید.

ربات گانتری

رباتهای استوانه ای و کروی

رباتهای استوانه ای و کروی (قطبی) در واقع ایده های اولیه در ساخت رباتهای امروزی بوده اند. با توجه به دسترسی محدود این رباتها، شرکتهای سازنده ربات، این نوع رباتها را عرضه نمی نمایند و ممکن است کاربر بسته به نیاز خود با مونتاژ سه محور جهت انجام فعالیتی خاص، این نوع پیکربندی را به کار گیرد.  

ربات استوانه ای
‫0/5 ‫(0 نظر)
admin

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *